Tónování, čili umělé ztmavení autoskel je docela oblíbená vychytávka. Jestliže je precizně provedené a hodí se k autu, tak dobře vypadá. Ochrání osoby v autě před dotěrnými slunečními paprsky. A nejen je – čalounění, potahy a veškeré plasty dostávají od UV záření taky pěkně zabrat, takže tónovací folie na skle prodlouží jejich životnost a pěkný vzhled. Krom toho poskytují lidem uvnitř větší soukromí a v případě nehody se rozbité sklo netříští, takže plní i jakousi bezpečnostní funkci. A světe div se, ani policie s ním nemusí mít žádný problém. Pokud…
Možná to mnohé překvapí, ale tenhle poměrně mladý trend je v zákonech a předpisech zakotven a zcela jednoznačně definován. Pro fajnšmekry a milovníky legislativy uvádíme, že se jedná především o předpis Evropské hospodářské komise číslo 43, který se věnuje zasklívacím materiálům ve vozidlech a dále pak vyhláška Ministerstva dopravy o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel, tato pod číslem 341/2002.
Nebudeme pochopitelně citovat celý obsah, vybereme si, co je pro nás v tuto chvíli důležité, a to je nejmenší povolená propustnost světla. Ta může být u předního okna snížena maximálně na 75%, u bočních předních skel na 70%. Cokoliv, co je pod touto hranicí, je ve smyslu výše uvedené vyhlášky bráno jako závada, která ohrožuje bezpečnost provozu na silnici a tudíž tam nemá co dělat. Policejní kontrola vám tak v nejhorším případě může zatrhnout další jízdu, k tomu lidově řečeno napařit pokutu až deset tisíc korun a na rok zakázat se posadit za volant. Pakliže budete mít štěstí a policejní kontrole se vyhnete, dřív nebo později budete mít potíže na STK. Tam se totiž nízká propustnost oken bere jako závada, srovnatelná třeba s prasklinou větší než 20 mm ve stírané části okna.
Nehledě na to, že riskujete životy svých a ostatních – i na první pohled zanedbatelný rozdíl v průhlednosti může mít fatální následky. Zkuste si někdy jako spolujezdec vzít za šera sluneční brýle, není to moc příjemný pohled…
Všem těmto komplikacím se ale můžete poměrně elegantně vyhnout. Pokud toužíte po tónovaných sklech, obraťte se na ta správná místa. Tuto úpravu by měla provádět pouze k tomu proškolená firma, za použití schválených fólií. Ta vám po dokončení opatří takto ošetřená skla příslušnou homologační etiketou (opět dle nám již známé vyhlášky 341/2002). Opravdu seriózní firma vám pak vystaví i osvědčení o úpravě skel. Tím pádem si můžete být jisti, že vaše okna budou i nadále splňovat zákonné požadavky a aplikované folie budou správně přiléhat a skvěle vypadat.
A pro úplnost ještě jedna informace – veškerá tyto pravidla a omezení se týkají čelního a předních bočních skel. S těmi zadními si můžete s trochou nadsázky dělat, co chcete – jediné omezení se týká případných brzdových světel, ty musí být stále nezakryté.